Juan Pablo Montoya 1975. Szeptember 20.-n szletett, Kolumbiban. Noha ma mr j kondiban van, korbban raggattk a fasrt vagy husi gnynevet, slyfeleslege miatt… Õ akkor azzal sem trõdtt, mint ksõbb, s azta sem, semmivel, amit mondanak msok. Õt csak az rdekli, hogy gyors legyen. Msok vlemnye semmiben sem szmt, egy cseppet sem! Szmra a kzvlemny egy elhanyagolhat s mellkes dolog. - Juan tipikusan az a versenyzõ, aki nagyon megosztja a kzvlemnyt, s akitõl nagyon sokat vrnak.
Persze nem alaptalanul… A tengerentl ugyanis, megnyert mindent, amit csak meg lehetett. (Volt pldul Cart bajnok, hogy csak egyet emltsek a sok kzl.) 2001.-ben eljtt szmra a nagy lehetõsg. Eurpba jtt versenyezni, mghozz az F-1be. Sir. Frank Williams "klcsnadta" a szenzcis tehetsgnek tartott, s ekkor mg nagyon fiatal Jenson Buttont, a Benetton Renaultnak (ma ez a gyri Renault) s gy, Juan-Pablo kapott helyet, Ralf Schumacher mellett. A Williams istll a BMW motorokkal megerõstve nagyon erõs volt ekkortjt. De ezek a BMW motorok mg nem voltak elg kiforrottak. Bizony nem egy versenyt adtak fl motorhiba miatt. - Mivelhogy ezek a motorhibk gyakran ismtlõdtek, (fõleg Juan autjban) kikiltottk motorgyilkosnak. Pedig szerintem (s ez csak magnyvlemny) nem felttlenl õ tehetett arrl, hogy autja gyakran tnkre ment. Ennek ellenre jl sikerlt ez az v az angol istll szmra. Ralf a btyval harcolt, tbb versenyen keresztl, s a San Marino-i illetve Nmet versenyeken diadalmaskodott is. Juan-Pablo pedig, megszerezte elsõ gyõzelmt, Monzban! Itt mg a Pole is az v volt (s az ezt megelõzõ belga futamon is) s nagyon szp gyõzelmet aratott.
Ezen kvl volt mg hrom msodik helye, egy negyedik s egy nyolcadik (akkoriban a nyolcadik mg nem volt pontszerzõ). De ha az ves mrlegt egszben nzzk, akkor igencsak a negatv oldalra billen, ugyanis 11 alkalommal kiesett! - Viszont azt megmutatta a ktkedõknek, hogy bizony õ tnyleg egy j autversenyzõ. Ha kell pokolian gyors, csak mg nem igazn illeszkedett be a Forma-1 vilgba.
Ekkortjt a plyn s azon kvl is komolyabb viti akadtak Ralf Schumacherrel, s ha jl tudom, kettejk kzt azta sem szent a bke, de legalbb is nem puszi pajtsok. - A 2002-es vad nem hozott sok izgalmat. 17 futambl 11-et Michael Schumacher nyert, Barrichello 3-at, Coulthard s Ralf Schumacher egyarnt egy-egy futamot nyert. De Juan sem ttlenkedett, volt tbb msodik s harmadik helye is, s "csak" ngyszer esett ki. gy a kpzeletbeli dobog harmadik fokn vgzett, tven ponttal. - A 2003-as idny igazi izgalmakat hozott a hossz egyeduralom utn. Montoya kt futamot is diadalmaskodni tudott, ebben a nagyon szoros versenyszezonban.
A Forma-1 kkveknt is emlegetett Monaco-t s a Nmet grand prixt tudta megnyerni. Hrom futamon kiesett ugyan, de mg gy is (ismt) a vilgbajnoki tabella harmadik helyn vgzett, 82 ponttal. De szinte a legutols futamig meg volt az eslye a vilgbajnoki cmre! A sors gy hozta azonban, hogy a vb cm Kimi s Schumacher kztt dõlt el. A nagy vilgbajnok javra… Ami viszont kln rdekessge ennek a szezonnak, az, az, hogy Montoya mg a szezon vgn alrt a McLaren Mercedeshez, de nem 2004-re, hanem 2005-re! - gy ht a 2004-es esztendõt gy versenyezte vgig a BMW Williams F-1 Team-nl, hogy mindenki tudta: jvõre McLarenes lesz. Ez azrt volt klnsen furcsa, mert ltalban ha egy pilta idny vgn tigazol egy msik csapathoz, akkor a csapata az utols futamain mr nem szokta beavatni a bensõsges versenytitkokba. Juan pedig egy teljes vet versenyzett t gy, hogy mr mshov tartozott. Nem emlkszem mr pontosan, de egyszer, valamikor egy sorozatos McLaren motorhiba sorozat kzepn megkrdezte tõle a verseny utn a hivatalos riporter, hogy nem bnja e, hogy a McLaren-hez szerzõdtt? Õ pedig azt vlaszolta, hogy nem. Pedig elg gyengn teljestett a McLaren, de õ btran a jvõbe tekintett. De ennek ellenre viszonylag jl tudott teljesteni.
Az vzr Brazil nagydjat meg is nyerte. De mindennek ellenre "csak" az tdik helyen vgzett az egyni vilgbajnoksgban, 58 ponttal. Mindsszesen EGY ponttal lemaradva a negyedik Fernando Alonso mgtt. - Max Mosley az FIA elnke, tovbb folytatta mr korbban megkezdett szablymdostsi akciit, s a 2005-s idnyben betiltatta a verseny kzbeni gumicsert, illetve a motorokat csak kt verseny htvgenknt engedte cserlni a csapatoknak. Ha valaki megszegte a motorcsere tilalmat a verseny s az idõmrõ edzs kztt, az 10 hellyel htrbb kerlt a rajtrcson.
Ezzel el is rkeztnk a 2005-s vhez.M int mr emltettem, Montoya a McLaren Mercedes versenyzõje a finn Kimi Rikknen mellett. Emlkszem az v elejn, gy Ausztrlia s Malajzia krl a "nagy tuds" szakrtõk mg az is btorkodtk mondani, hogy ez a Kimi - Juan csapatfellls olyan, mint egykor a Senna - Prost, szintn a McLarennl. Ebben az vben Michael Schumacher s a Ferrari (egyesek szerint a gumik miatt) nem tudott harcba szllni egyik vilgbajnoki cmrt sem. gy teht nyitva maradt a bajnoki ajt az "ifjoncok" szmra. Amirt harcoltak is lelkesen, s idn a McLaren kimagaslan a leggyorsabb aut a mezõnyben, csak ht ugyanilyen megbzhatatlan is. - Juan-Pablo egy nagyon vitatott sportsrlst szenvedett el, mg bõven az idny elsõ felben. Õ azt lltja, hogy teniszezett, msok szerint cross motorozott (amit Ron Dennis nem engedne…). Az igaz tulajdonkppen ki sem derlt, mindmig. Lnyeg a lnyeg, eltrtt (vagy taln "csak" megrepedt) a kulcscsontja, s gy j pr futamot kihagyni knyszerlt. Az egyni vilgbajnoki cmre keresztet vethetett.
De az a visszatrst kvetõen kiderlt, hogy ezzel az autval (is) nagyon gyors! Meg is nyerte a brit, olasz s brazil futamokat. Kanadban pedig akkor hagyta el a boxot, amikor mg gett a piros lmpa, gy kizrtk. Trkorszgban s Nmetorszgban a dobogn vgzett. |